Prestatie

Prestatie
Efficiency, wendbaarheid en stabiliteit in één
De Renault Mégane R.S. combineert alle ervaring op het gebied van motorsporttechnologie van Renault in een sportwagen. De eersteklas uitrusting aan boord biedt tal van nieuwe rijhulpmiddelen om elke weg onder alle omstandigheden de baas te blijven.
Met R.S. Drive op de Mégane R.S. bepaal je zelf je rijstijl: kies voor Normaal, Sport of Race. In elke modus voel je het verschil in de reacties van de versnellingsbak, het ESP-gedrag, de besturing en de gevoeligheid van het gaspedaal. De paddles op het stuurwiel op de optionele EDC-versnellingsbak garanderen een ultrasnelle schakeling. En met Launch Control – linkervoet op de rem, rechtervoet op het gaspedaal - komt er een adrenalinestoot vrij als je de rem loslaat die in geen enkele Grand Prix zou misstaan.
Alle schokdempers op de Mégane R.S. zijn voorzien van hydraulische compressiestops, een techniek die is ontleend uit de veeleisende rallywereld, om hobbels op te vangen voordat ze volledig zijn ingeveerd. Dit voorkomt een eventueel terugveer- en slingereffect, waardoor elke band meer contact houdt met de ondergrond voor meer rijplezier, wat je onderweg ook tegenkomt. Ook het Torsen® gelimiteerde slipdifferentieel op het Cup-chassis egaliseert de vermogensafgifte aan de wielen onder extreme omstandigheden voor verbeterde acceleratie, snelheid in de bochten en beter remgedrag.
Het 4CONTROL-systeem van Renault heeft altijd al een groot verschil gemaakt bij de bochtencontrole, maar onze ingenieurs hebben het nog beter toegespitst op de Mégane R.S. Door de achterwielen precies af te stemmen op de behoefte aan de voorkant, is het alsof de auto is vastgelijmd aan de weg. Op lage snelheid biedt het 4CONTROL-systeem uitstekende wendbaarheid in krappe bochten: handig bij het parkeren of bij het nemen scherpe bochten op bergwegen. Op hogere snelheden biedt het indrukwekkende stabiliteit wanneer je van rijstrook wisselt of op hoge snelheid een bocht neemt.
Met het Sport- of Cup-chassis en de handmatige zesversnellingsbak of EDC met paddles heb je de keuze uit vier uitvoeringen van de Mégane R.S.. Het Sport-chassis biedt de ultieme balans tussen wegcomfort en sportieve prestaties, terwijl ons beroemde Cup-chassis de stijvere ophanging biedt van een echte circuitwagen.
Technische specificaties
Version | R.S. 280 EDC | R.S. 280 BVM |
---|---|---|
Puissance fiscale (France) | 17 | 17 |
Carburant | Essence (SP95E10 / SP98) | Essence (SP95E10 / SP98) |
Type de moteur (injection / turbo) | 4 cylindres turbo injection directe | 4 cylindres turbo injection directe |
---|---|---|
Cylindrée (cm3) | 1798 | 1798 |
Nombre de cylindres / soupapes | 16 | 16 |
Puissance maxi CEE (ch) au régime de (tr/min) | 280ch à 6000tr/min | 280ch à 6000tr/min |
Couple maxi Nm CEE (m.kg) au régime de (tr/min) | 420Nm de 2400tr/min à 4800tr/min | 390Nm de 2400tr/min à 4800tr/min |
Type de boîte de vitesses | Boite automatique EDC à double embrayage | Boîte manuelle BVM |
---|---|---|
Nombre de rapports | 6 | 6 |
Vitesse maxi (km / h) | 250 | 255 |
---|---|---|
1 000 m D.A. (s) | 25 | 25 |
0-100 km/h (s) | 5,8 | 5,8 |
Jantes / Homologation | J18/19 | J18/19 |
---|---|---|
Taille des pneumatiques de référence | 235/40 R18 | 235/40 R18 |
245/35 R19 | 245/35 R19 | |
Roues directrices | 4 | 4 |
Masse à vide (MVODM) min | 1430 | 1407 |
---|
Circuitdagen
Prestatie